U najstariju grupu spadaju deca od petog do osmog razreda Osnovne škole (kategorija mlađi i stariji pioniri) i deca koja su prvi i drugi razred srednje škole (mlađi juniori).
Šta nam je cilj u radu sa decom uzrasta 12-16 godina?
- Razvoj raznih sportskih veština i sportskih sposobnosti koje vremenom dovode dom sve boljih rezultata u atletici
- Izgradnja dobrog karaktera i razvoj sportskog ponašanja (dobre navike, ispravan način ponašanja, dobra i otvorena komunikacije, nepokolebljiv duh, trud, prevazilaženje prepreka i sopstvenih granica, disciplina, upornost, hrabrost, poštovanje drugih…)
- Postepeno otkriti discipline u atletici gde sportista može da postigne najbolje rezultate
- Razvoj dobre atmosfere u klubu i među decom, jer su prijatelji i druženje u ovom uzrastu veoma važni za decu.
- Dalji razvoj ljubavi prema sportu, prirodi, takmičenjima i napredovanju
- Obavezno jedno učešće na trci sa raznim preprekama i izazovima na Invictus takmičenju na Štrandu tokom juna. Zašto? Mislimo da je ovo najbolje i najsvestranije takmičenje na kome mogu učestvovati deca koja imaju 14 godina i stariji, deca ga izuzetno vole, i jako utiče na razvoj samopouzdanja.
U ovom uzrastu prema istraživanjima deca najviše napuštaju sport (ne mislimo na naš sport već na sve sportove generalno.) Ovaj uzrast je lakše trenirati u poređenju sa mlađim grupama, ali nosi nove izazove, a to je ubrzan psihofizički razvoj dece u ovom uzrastu, pubertet, česte promene raspoloženja dece… Zato je važno da trener, roditelji i sportisti budu u dobroj i iskrenoj komunikaciji i da se treninzi dobro kreiraju i vode i prilagode deci i njihovim željama i sposobnostima.
U ovom uzrastu deca uče sve atletske discipline (osim brzog hodanja, bacanja kladiva i skoka motkom.) Još uvek nema specijalizacije za konkretne discipline.
Kako izgleda godišnji plan?
Godišnji plan je podeljen u dva osnovna dela:
- Takmičarski period (podeljen na predtakmičarski i takmičarski period)
- Pripremni period (podeljen na generalnu pripremu i specifičnu pripremu)
U toku godine predviđena su obavezna tri testiranja (odnosno kontrolna treninga). U okviru ovog testiranja sprovodi se merenje osnovnih pokazatelja brzine, skočnosti, ekspolozivnosti i gipkosti. Na primer meri se bacanje medicinke, skok u dalj iz mesta…
Deca u ovom uzrastu imaju više takmičenja, ne forsira se pobeđivanje već razvoj veština i sposobnosti koje vremenom dovode do odličnih rezultata.
Deca ovog uzrasta se takmiče na takmičenjima koja mogu biti ekipna i pojedinačna. Ekipna takmičenja su takmičenja u dečijoj atletici i takmičenja kup za pionire i pionirke, kada svaki atletičar zavisno od plasmana, donosi svom klubu određeni broj bodova, na osnovu čega se određuje ukupan plasma. Pojedinačna takmičenja su takmičenja u sprintu na 60m, skoku u daj, krosevi i sl.
Kako izgledaju treninzi?
Kako razvijamo motoričke sposobnosti dece u uzrastu 12-16 godina?
Motoričke sposobnosti predstavljaju skup urođenih i stečenih sposobnosti organizma koje su neophodne za uspešno vršenje motornih aktivnosti. Ima ih 7 a one su: koordinacija, snaga, brzina, izdržljivost, gipkost, ravnoteža i preciznost.
1. Koordinacija
Koordinaciju na treninzima razvijamo kroz: unapređenje tehnike sprinterskog i dugoprugaškog trčanja, putem složenijih vežbi na koordinacionim merdevinama, kroz sprinterske vežbe, kroz složenije vežbe na preponama, kroz elemente gimnastike, kroz poligone, kroz razne vrste skokova, poskoka, bacanja sprava, vežbi sa raznim rekvizitima, kroz unapređivanje, kroz nove vežbe i sve složenije vežbe, kako sportisti postaju stariji…
2. Snaga
Radimo raznovrsne vežbe za snagu ruku i ramenog pojasa, vežbe za snagu trupa i snagu nogu.
U sali Osnovne škole deca se penju uz šipku.
Deca polako počinju da rade vežbe snage sa malim tegićima, od 1kg, 2kg ili 3kg.
3.Brzina
Imajući u vidu tri osnovne komponente, brzina se može definisati, kao sposobnost reagovanja na neki signal ili vršenje pojedinačnog pokreta ili vršenje što većeg broja pokreta u jedinici vremena. Na osnovu ove definicije možemo govoriti o tri vrste brzine: brzina reakcije, brzina pojedinačnog pokreta i brzina frekvencije pokreta.
Brzinu frekvencije pokreta razvijamo sprinterskim trčanjem. Trčimo sprinteve, radimo razne poligone koji treba da se prelaze brzo i učimo kako se brzina trčanja razvija.
Brzinu reakcije vežbamo kroz startovanje iz startnih blokova (kao na takmičenjima) ali i iz različitih startnih položaja.
Brzinu pojedinačnog pokreta vežbamo kroz bacanje sprava i rekvizita.
4.Izdržljivost
Izdržljivost je sposobnost kontinuiranog vršenja motoričke aktivnosti određenog intenziteta, bez smanjenja efikasnosti. Postoje različite vrste izdržljivosti u zavisnosti od toga sa kog aspekta se izdržljivost posmatra.
U našem klubu izdržljivost u ovom uzrastu razvijamo kroz: duža trčanja od 1km-8km, zavisno od uzrasta i sposobnosti, zatim kroz intervalni trening, kroz odlaske na duža pešačenja ponekad, kroz vožnju bicikla.
5.Gipkost
Gipkost je motorička sposobnost kojom se lako ostvaruju velike amplitude pokreta. Obuhvata elastičnost mišića i zglobno-koštanih veza i pokretljivost zglobova
Gipkost razvijamo kroz vežbe oblikovanja i vežbi istezanja, bez i sa rekvizita. Na svakom treningu radi se statičko i dinamičko istezanje.
6.Ravnoteža
Sposobnost održavanja stabilnog položaja tela u pojedinim položajima, tokom kretanja i tokom završetka kretanja razvijamo: kroz razne poligone, hodanjem na gredi, na klupama, hodanjem na balans gumenim ježićima raznih dimenzija, vežbanjem pravilnog doskoka kod skoka u dalj i kod skoka u vis, zatim kroz razne okrete i kretanja, na primer skokovi na jednoj nozi…
7.Preciznost
Sposobnost izvođenja tačno usmerenih i doziranih pokreta, sasvim u skladu sa postavljenim zadatkom. Da bi se ostvario precizan pokret neophodna je i dobra koordinacija. Preciznost u atletici u ovom uzrastu razvijamo kroz bacanje diska, bacanjem sprava sa obe ruke ili jednom rukom u određenu metu, gađanjem pokretnih ciljeva. Podstičemo korišćenje obe strane tela, na primer i leve i desne ruke i noge.